"শেখ হাসিনার উদ্যোগ, ঘরে ঘরে বিদ্যুৎ"

<<< Generation at Maximum Demand total of Previous Day 953 MW " >>>
Welcome Note (স্বাগত বক্তব্য)

Ashuganj Power Station Company Ltd. is a Government owned public limited company and the largest power hub in Bangladesh. The present total power (electricity) generation capacity (Net Output) of its 11 units is 1627 MW. As a part of the Power Sector Development and Reform Program of the Government of Bangladesh (GOB) Ashuganj Power Station Company Ltd. (APSCL) has been incorporated under the Companies Act 1994 on 28 June 2000. The Registration No. of APSCL is 40630 (2328) /2000. Ashuganj Power Station (APS) Complex (with its Assets and Liabilities) had been transferred to the APSCL through a Provisional Vendor’s Agreement signed between BPDB and APSCL on 22 May 2003. All the activities of the company started formally on 01 June 2003. From that day the overall activities of the Company along with operation, maintenance and development of the Power Station are vested upon a Management Team consisting of the Managing Director, the Executive Director (Engineering), the Executive Director (P & P) & the Executive Director (Finance).

According to the Articles of Association of the Company, 99.99% of total shares is held by BPDB and restof the shares are distributed among Ministry of Finance, Ministry of Planning, Power Division, MOPEMR & Energy Division

Electricity generated in this power station is supplied to the national grid and it is distributed to the consumers throughout the whole country through the national grid. This power station plays a significant role in the national economic development by generating more than 15% of total demand for electricity in the country. In this power station, Natural Gas from Bakhrabad Gas Distribution Company Ltd. is used as fuel. Water from the Meghna is used through in-take channels for steam generation and cooling of generated steam. Used water (for cooling) is again thrown into the Meghna river through discharge channels. It is known that about 36,000 acres of land of Ashugan,Sarail& Brahmanbaria Upazilla are irrigated by this water.

আশুগঞ্জ পাওয়ার স্টেশন কোম্পানী লি: একটি সরকারি মালিকানাধীন পাবলিক লিমিটেড কোম্পানী এবং বাংলাদেশের সর্ববৃহৎ পাওয়ার হাব। এর ১১টি ইউ নিটের বর্তমান মোট বিদ্যুৎ উৎপাদন ক্ষমতা (নেট আউটপুট) ১৬২৭ মেগাওয়াট। বাংলাদেশ সরকারের বিদ্যুৎখাত উন্নয়ন ও সংস্কার কর্মসূচির অংশ হিসেবে আশুগঞ্জ পাওয়ার স্টেশন কোম্পানি লিমিটেড (এপিএসসিএল) ২৮ জুন ২০০০ তারিখে কোম্পানি আইন ১৯৯৪ –এর অধীনে নিবন্ধিত হয়। এপিএসসিএল –এর নিবন্ধন নং ৪০৬৩০ (২৩২৮)/২০০০। ২২ মে ২০০৩ তারিখে বিপিডিবি এবং এপিএসসিএল এর মধ্যে স্বাক্ষরিত একটি সাময়িক বিক্রেতা চুক্তির মাধ্যমে আশুগঞ্জ পাওয়ার স্টেশন কমপ্লেক্স কে (সম্পদ ও দায় সহ) এপিএসসিএল-এর কাছে হস্তান্তর করা হয়। ০১ জুন ২০০৩ তারিখ থেকে আনুষ্ঠানিকভাবে কোম্পানীর সকল কার্যক্রম শুরু হয় এবং পাওয়ার স্টেশনের অপারেশন, সংরক্ষণ ও উন্নয়ন কার্যক্রম সহ কোম্পানীর সামগ্রিক কার্যক্রম ব্যবস্থাপনা পরিচালক, নির্বাহী পরিচালক(প্রকৌশল), নির্বাহী পরিচালক(পি এন্ড পি) ও নির্বাহী পরিচালক (অর্থ) এর সমন্বয়ে গঠিত ম্যানেজমেন্ট টিম এর উপর ন্যস্ত করা হয়।

কোম্পানির আর্টিক্যালস্‌ অব এসোসিয়েশন অনুযায়ী মোট শেয়ারের ৯৯.৯৯% বিপিডিবি এবং অবশিষ্ট শেয়ার অর্থ মন্ত্রণালয়, পরিকল্পনা মন্ত্রণালয়, বিদ্যুৎ বিভাগ, বিদ্যুৎ জ্বালানী ও খনিজ সম্পদ মন্ত্রণালয় এবং এনার্জী ডিভিশন -এর মধ্যে বিতরণ করা হয়।

এই পাওয়ার স্টেশনে উৎপাদিত বিদ্যুৎ জাতীয় গ্রিডে সরবরাহ করা হয় এবং জাতীয় গ্রিডের মাধ্যমে পুরো দেশ জুড়ে ভোক্তাদের মধ্যে বিতরণ করা হয়। এই পাওয়ার স্টেশন দেশের মোট চাহিদার ১৫% -এরও বেশী বিদ্যুৎ উৎপাদন করে জাতীয় অর্থনৈতিক বিকাশের ক্ষেত্রে একটি গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করছে। বাখরাবাদ গ্যাস ডিস্ট্রিবিউশন কোম্পানী লিঃ কর্তৃক সরবরাহকৃত প্রাকৃতিক গ্যাস এই বিদ্যুৎ উৎপাদন কেন্দ্রের প্রধান জ্বালানী হিসেবে ব্যবহৃত হচ্ছে। স্টীম তৈরি এবং শীতলীকরণের জন্য প্রয়োজনীয় পানি মেঘনা নদী থেকে নেওয়া হয়। শীতলীকরণের জন্য ব্যবহৃত বিপুল পরিমাণ পানি বিদ্যুৎ কেন্দ্রের ডিসচার্জ চ্যানেল দিয়ে নদীতে ছাড়া হয়। উল্লেক্ষ্য যে, শুষ্ক মৌসুমে ডিসচার্জ চ্যানেলের বিপুলপানি আশুগঞ্জ, সড়াইল ও ব্রাহ্মণবাড়িয়ার প্রায় ৩৬,০০০ জমি সেচের জন্য ব্যবহার করা হয়।